Tuesday, November 2, 2010

the reality is..?

Saya selalu rasa kita perlu study untuk kehidupan selepas Universiti, jadi lebih baik kita belajar betul-betul sekarang dan gunakan apa yang kita dah belajar nanti. Kalau kita belajar hanya untuk exam dan bila keluar dewan exam, ilmu pun keluar dari otak macam beramai-ramai diangkat ke langit, nanti bila nak kerja, nak gunakan ilmu tuh balik, kena cari textbook semula? btl takk?? Taknak kan?? jadi nak tak nakkk..Baik belajar betul-betul untuk kegunaan masa depan. Bukan semata-mata exams ! plzz take note ok :)

Kadang-kadang ada orang score exams bukan sebab dia genius pun, huhuh  tapi sebab dia terel hafal sebijik-sebijik ayat buku text. tak punn bwak toyol peliharaan masing-masing ke dalam dewan haha tipu la klo u'ols xpernah buat kan n situasi bgini sila serahkan kepada pelajar U yee mostly la. Kadang-kadang ada orang fail exams bukan sebab dia bodoh pun, tapi sebab dia lalai dengan potensi sendiri (yang mungkin lebih besar dari penghafal tadi). Jadi result exam sebenarnya bukan ukuran betapa besar gaji awak nanti, ia lebih kepada opportunity-creator. Awak nak peluang lebih besar nanti, jaga result exam awak. Namun kalau result exam teruk, tak semestinya anda bodoh (anda mungkin lebih ke arah praktikal) dan rezeki ada di mana-mana sebenarnya :)

Jadi disini igin saya kemukakan bahawa result exam adalah opportunity-creator sebagai pembuka kata adalah kerana saya nak tolong sikit sebanyak kalau awak jenis yang menjaga result exam. jadi renung-renungkan dan selamat beramal :)